Vandainfo
- På Vandainfo i Myrbacka är möjligheten att ta utskrifter tills vidare ur bruk. Vi beklagar eventuella besvär.
Presentation
Vandainfo betjänar per telefon, via chatt, vid verksamhetsställen och via e-post. Vandainfo har verksamhetsställen i Dickursby, Myrbacka och Korso.
Vandainfo betjänar dig i flera kanaler
Vandainfo betjänar dig per telefon, chatt, vid sina serviceställen och per e-post. Serviceställena finns i Dickursby, Myrbacka och Korso.
Välj ett lämpligt sätt för dig att sköta dina ärenden!
- Telefon: 09 83911. Öppettiderna mån-ons och fre 8-15.30, tor 12-16.30. Torsdagar kl. 8-12 kan du lämna en begäran om att bli uppringd. Vi ringer tillbaka samma dag.
- Chattfönstret hittar du nere i det högra hörnet av webbsidan under dess öppettider.
- Öppettiderna för telefonen och chatten även här: Vandainfo
Vandainfo i Dickursby och Myrbacka har sommaröppettider 2.6-10.8.2025. Serviceställenas öppettider och kontaktinformation:
E-post: vantaa-info@vantaa.fi
Vandainfo är en diskrimineringsfri zon
Jag förbinder mig till följande principer när jag sköter ärenden vid Vandainfo:
- Jag uppför mig sakligt och respektfullt
- Jag mobbar inte
- Jag gör inga antaganden om andra
- Jag ingriper i trakasserier och informerar personalen om sådana
- Jag ber om ursäkt om jag gör något fel
- Jag ber om hjälp när jag behöver det
Delta i Vandainfos kundnöjdhetsenkät eller ge feedback
Har du besökt Vandainfos servicepunkt i Dickursby, Myrbacka eller Korso? Vänligen svara på vår kundnöjdhetsenkät och berätta hur ditt besök gick. Om du vill kan du också delta i en utlottning av priser efter att du svarat på enkäten. Du hittar enkäten här.
När du ringer oss kan du få ett sms efter samtalet med en länk till en kort responsenkät. Meddelandet kommer omedelbart efter samtalet och avsändaren är "VantaaInfo". Tack för att du svarar på enkäten! Det hjälper oss att utveckla våra tjänster.
Du kan också ge feedback om Vandainfos service via stadens feedbacktjänst.
Stöd för e-tjänster
På Vandainfo får du vägledning i hur du uträttar ärenden i stadens och andra aktörers e-tjänster. Du kan till exempel be om hjälp med att lämna in en ansökan om småbarnspedagogik eller lämna in bilagor. I menyerna nedan kan du se i vilka tjänster du kan få rådgivning.
Med hänsyn till din säkerhet tar Vandainfos personal inte ställning till innehållet i e-tjänsterna. Om du behöver hjälp av en sakkunnig, ger Vandainfo råd om vem du kan kontakta. Du kan också hänvisas till lämpligt digitalt stöd om du behöver hjälp med till exempel din egen digitala enhet.
På Vandainfo i Myrbacka och Dickursby finns datorer, skrivare och skanner som är reserverade för kortvarig skötsel av officiella ärenden. Vid behov får du hjälp av personalen med att använda utrustningen.
Utskrifter och kopior som hänför sig till myndighetsärenden (t.ex. FPA, Polisen, statens och stadens blanketter) är avgiftsfria. Övriga utskrifter och kopior är avgiftsbelagda. Se prislistan. Kopior och utskrifter är alltid i svartvitt.
Vandainfo hjälper dig i frågor som gäller staden
Vandainfo ger dig allmän information om stadens tjänster och digitalt stöd för användningen av e-tjänster. På Vandainfos serviceställen kan du också sköta ärenden som kräver ett personligt besök, som att ansöka om ett Sportkort eller skolresekort och lämna in handlingar som ska till registraturen. Se nedan för närmare information om tjänsterna.
Stadsmiljöns kundtjänst betjänar dig per telefon på numret 09 8392 2242 mån., tis., ons. och fre. kl. 8.00–15.30 och tors. kl. 12–16.30. Torsdagar kl. 8-12 kan du lämna en begäran om att bli uppringd. Vi ringer tillbaka samma dag.
Via Vandainfo får du allmän information som gäller stadsmiljöns tjänster. Vid behov förmedlas din kontakt vidare. Du får digitalt stöd vid användningen av stadsmiljöns e-tjänster, såsom webbplatsen lupapiste.fi och responskanalen. Personalen visar dig vid behov anvisningar om hur du hittar aktuella detaljplaner på webben.
Läs mer: Stadsmiljöns kundservice
Parkeringsövervakningens kundservice betjänar dig per telefon på numret 09 8392 4191 mån.- ons. och fre. kl.10–14 och tor. kl. 12-14. Torsdagar kl. 10-12 kan du lämna en begäran om att bli uppringd. Vi ringer tillbaka samma dag.
På Vandainfo får du allmän information som gäller parkeringsövervakningen, till exempel i betalningsärenden samt digitalt stöd vid användningen av webbplatsen Helgapark.net.
På Vandainfos verksamhetsställen i Dickursby och Myrbacka kan du sköta ärenden som gäller parkeringsövervakning. Du kan betala parkeringsövervakningsavgifter, såsom avgifter för flyttning av fordon och felparkeringsavgifter.
Läs mer: Parkeringsövervakningen
Vandainfo ger anvisningar om hur du ansöker om tjänster inom småbarnspedagogiken. Du får digitalt stöd för att fylla i ansökan om småbarnspedagogik och för att använda tjänsten VaSa.
Bekanta dig med anvisningarna för ansökan till småbarnspedagogiken: Ansökan till småbarnspedagogiken
Vanda-info ger anvisningar om hur du ansöker om tjänster inom den grundläggande utbildningen, såsom att anmäla sig till skolan samt eftermiddags- och klubbverksamheten för skolelever. Bekanta dig med anvisningarna för anmälan till skolan: Anmälan till skolan
På Vandainfo kan du ansöka om ett skolresekort för skolresor när ett sådant har beviljats familjen.
På Vandainfo kan du också ansöka om ett stadskort för att betala mellanmål för en skolelev. Läs mer om stadskortet.
Du kan lämna in handlingar som ska till Vanda stads registratur och annan post till staden vid Vandainfo i Korso, Myrbacka och Dickursby.
På Vandainfo kan du betala stadens räkningar.
På Vanda-info kan du ansöka om och förnya Sportkortet. ”Sportkortet 70+” är avsett för Vandabor som fyllt 70 år. Kortet ger gratis tillgång till stadens simhallar och gym under vardagar.
Saknar du broschyrer och kartor eller information om evenemang och sevärdheter i Vanda? Turistinformationen betjänar dig vid Vandainfo i Myrbacka och Dickursby. Läs mer om turistinformationen.
På Vandainfo kan du köpa olika produkter såsom fisketillstånd, kräftfisketillstånd och golfbiljetter. Alla produkter och som säljs andra avgifter på Vandainfo finns med på prislistan.
På Vandainfo får du också tips om hobby- och fritidsverksamhet i Vanda samt information om kulturutbudet och gemensam verksamhet. På Vandainfo kan du köpa och lösa ut NetTicket-biljetter till olika evenemang.
Allmän information om företagande får du per telefon på numret 09 839 20 000.
Lämna in invånarinitiativ elektroniskt i webbtjänsten invånarinitiativ.fi.
På Vandainfo kan du lämna in initiativ på en pappersblankett.
Information i andra offentliga tjänster
På Vandainfo får du allmän information om vissa myndigheters tjänster samt digitalt stöd för användningen av e-tjänster. Vandainfos personal tar inte ställning till innehållet i ärendena. Om du behöver hjälp av en sakkunnig, ger Vandainfo information om vem du kan kontakta.
På serviceställena kan du använda kunddatorer och skannrar för myndighetsärenden samt skriva ut myndigheters blanketter. Vid behov får du hjälp med utrustningen.
Läs nedan om i vilka ärenden du kan vända dig till Vandainfo.
På Vandainfo får du information om vilka tjänster Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) tillhandahåller och hjälp med e-tjänster. Vid behov kan du lämna in ifyllda blanketter och annan post för vidaresändning till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Ämbetsbevis och andra utdrag som kan beställas från MDB:s system fås endast från MDB.
På Vandainfo kan du köpa HRT:s resekort, ladda det med tid eller värde och uppdatera ändringar i rabattgrupp och namn- eller adressändringar. Vandainfos personal hjälper vid problemsituationer, till exempel när ditt resekort har försvunnit eller inte fungerar. Vandainfo ger också information om HRT:s tjänster och applikation samt information om rutter. Betalningsmedel som kan användas är de vanligaste betalkorten och kontanter. Det går inte att ladda HRT-kortet med ePassi vid Vandainfo.
På Vandainfo får du information om vilka tjänster Folkpensionsanstalten tillhandahåller och hjälp med e-tjänster. Vid behov kan du lämna in ifyllda blanketter och annan post för vidaresändning till Folkpensionsanstalten.
På Vandainfo får du vägledning i hur du ska använda polisens e-tjänster och om hur du bokar tid. Vandainfo tar inte emot hittegods. Polisen ansvarar för mottagande och förvaring av hittegods. Det är dessvärre inte möjligt att sända vidare dokument och handlingar från Vandainfo.
På Vandainfo får du information om vilka tjänster Vanda och Kervo välfärdsområde tillhandahåller och hjälp med e-tjänsterna. På Vandainfo kan du betala räkningar från Vanda och Kervo välfärdsområde och ladda ditt HRT-resekort med en betalningsförbindelse som beviljats av välfärdsområdet. Du kan lämna in blanketter och annan post till Vanda-info för vidaresändning till välfärdsområdet.
På Vandainfo får du information om Skatteförvaltningens tjänster och hjälp med e-tjänster. Du kan också vid behov skriva ut Skatteförvaltningens blanketter. Det är dessvärre inte möjligt att sända vidare dokument och handlingar från Vandainfo.
Rådgivningstjänster vid Vandainfo
Vid Vandainfos verksamhetsställen ordnas regelbundet avgiftsfria rådgivningstjänster om olika ämnen. Du behöver inte anmäla dig. Du kan kontrollera tidpunkterna i Vandas evenemangskalender. Se nedan för närmare information om rådgivningstjänsterna.
Vanda stads Molnagenter ger varje vecka handledning i hur man använder apparater och e-tjänster på Vandainfo i Myrbacka och Dickursby.
Kontrollera rådgivningsstiderna (Kuntalaisten digi-info) i evenemangskalendern:
Tidpunkterna för rådgivning vid Vandainfo i Myrbacka
Tidpunkterna för rådgivning vid Vandainfo i Dickursby
Vandas flerspråkiga rådgivningstjänst erbjuder personlig rådgivning vid Vandainfo i Myrbacka. Rådgivning ges om tjänster i Vanda stad, ideella organisationer och olika myndigheter. Du kan be om vägledning i frågor som gäller till exempel invandring, boende, dagvård och det dagliga livet.
I evenemangskalendern hittar du Vandainfos informations- och rådgivningstjänster, utställningar och övriga evenemang.
Lokaler för uthyrning och utställningsväggar
Du kan hyra Vandainfos lokaler i Myrbacka och Dickursby för evenemang och möten på kvällar och veckoslut. Lokalerna bokas via bokningssystemet Timmi.
Du kan också hyra de utställningsväggar som finns i Vandainfo i Myrbacka och Dickursby. Fråga mer om utställningslokaler och hur du bokar dem per e-post vantaa-info@vantaa.fi.
Mer information om lokalerna och uthyrningen av dem hittar du på serviceställenas egna sidor. Vandainfo följer användningsvillkoren för Vanda stads lokaler för fritidsanvändning.