Tukea opiskeluun

Asiasanat

Korson suuralue

Täältä löydät monipuolista tukea Lumon lukiossa opiskeluun. Sivulla on tietoa ylioppilastutkinnosta, opiskelumateriaaleista ja opinto-oppasta.

Lumossa on välillä tarjolla kahvia ja välipalaa

Lumon lukiossa on tarjolla monipuolista tukea opiskeluun. Täältä löydät mm. opinto-oppaan, opiskelumateriaalilistan sekä tietoa ylioppilastutkinnosta.

Opinto-ohjaus

Lukion opinto-ohjaajat antavat ohjausta lukion opinto-ohjelmien laatimiseen tai muuttamiseen. Ryhmänohjaus (RO) -ryhmät on jaettu opinto-ohjaajittain. Voit varata itsellesi ajan henkilökohtaiseen opinto-ohjaukseen sopimalla asiasta opon kanssa wilmassa tai soittamalla, yhteystiedot löydät täältä . Nopeimmin tavoitat opinto-ohjaajat työhuoneistaan. Tule rohkeasti juttelemaan aina kun jokin askarruttaa!

Lumon lukion opinto-ohjaajat

• Laaksonen Petri A ja B-luokat, 4. vuoden opiskelijat 0400-400 632
  • Raitio Tuomas D ja E-luokat, 4.vuoden opiskelijat 0400-702 390
  • Heiskanen Tuija E ja F-luokat, Luva, kympit 040 751 8818

Opinto-ohjausta antaa koko lukion henkilökunta, myös aineenopettajat ja ryhmänohjaajasi. Aineenopettajilta kannattaa kysyä esim. heidän opetusaineistaan ja niihin liittyvistä jatko-opinnoista. Opinto-ohjaajat kuuluvat lukion yhteisölliseen hyvinvointiryhmään, jonka muut vakijäsenet ovat rehtori, psykologi, kuraattori ja terveydenhoitaja.

Opinto-ohjaajat pitävät kursseja mm. koulutusjärjestelmästämme ja ottavat tarvittaessa yhteyttä opiskelijoiden tukipalveluiden asiantuntijoihin. Opinto-ohjaajat keskustelevat jokaisen opiskelijan kanssa ura- ja /tai jatkokoulutusvalinnoista. Opinto-ohjaajat päivittävät ja seuraavat Wilmassa tehtyjä kurssivalintoja. Ryhmänohjaajat avustavat opiskelijoita opinto-ohjelman tarkistuksissa.

Opinto-ohjaukseen kuuluu ryhmänohjaajan tekemä tutustumishaastattelu, opinto-ohjauksen kurssit, henkilökohtainen ohjauskeskustelu sekä viikoittaiset ryhmänohjaustuokiot.

Opinto-ohjaajien pitämät kurssit:

PAKOLLINEN 1.vuositaso: OP 1 Orientoituminen opiskeluun eli lukio-opinnot ja opiskelusuunnitelma, ylioppilaskirjoitusten rakenne, opiskelutaidot, omat vahvuudet, itsetuntemus. Jatko-opinnot, työelämä. Wilman ja Fronterin käyttö opiskelussa. Lukio-opiskelijan tukipalvelut.

PAKOLLINEN 2.vuositaso: OP 2 Orientoituminen 3. lukiovuoteen eli lukio-opinnot ja jatko-opinnot, ylioppilaskirjoitusten rakenne ja kirjoitussuunnitelma, tutustuminen korkeakoulutusjärjestelmään sekä muihin lukion jälkeisiin vaihtoehtoihin oppituntien, messukäyntien, vierailujen tai esittelyjen muodossa. Kesätyöt, työnhaku ja -dokumentit ja työelämätuntemuksen syventäminen. Henkilökohtaiset ohjauskeskustelut, joissa selvitetään opiskeluun, mahdollisiin tukitoimiin, yo-tutkinnon suorittamiseen sekä jatko-opintoihin liittyviä asioita.

Soveltava 3.vuositaso: OP 3 PÄÄKAUPUNKISEUDUN JATKO-OPINTOMAHDOLLISUUDET Ylioppilaskirjoitukset, korkeakoulujärjestelmä ja hakumenettelyt, ylempi ja alempi korkeakoulututkinto, amk-tutkinto. Messukäynnit, vierailuja/vierailijat tai oppilaitosesittelyjä. Henkilökohtaiset ohjauskeskustelut, joissa selvitetään jatko-opintoihin hakeutumiseen ja lukio-opintojen päätökseen viemiseen liittyviä kysymyksiä.

Opiskeluhuolto

Opiskeluhuollon tyntekijöiden sähköpostit 1.1.2023 alkaen muodossa etunimi. sukunimi@vakehyva.fi

Terveydenhuollon yhteystiedot:

terveydenhoitaja Virpi Hyttinen puh. 050 3122 149 (ma-pe)

psykiatrinen sairaanhoitaja Mikaela Sandelin puh. 040 7196 146 (ke)

Lisätuki eri aineisiin

Tähän tulee lisää tietoa tukituntien ja matikkahengauksen ajankohdista ja paikoista.

Eri aineisiin voi saada pienryhmätukea. Seuraa tiedotusta ja kysy aineenopettajalta näistä.

Matikkahengaus kokoontuu torstaisin klo 14.30-15.45. Voit tulla matikkahengaukseen tekemään läksyjä, ja tarvittaessa saat niihin opettajalta apua.

Erityinen tuki

Erityisopettajan yhteystiedot

• Maija Burton,  p. 040 661 0802 etunimi.sukunimi@eduvantaa.fi Huone 403.

Lukion erityisopettajan tuki on pedagogista tukea, joka kohdistuu oppimaan oppimisen taitoihin, opiskelumenetelmiin ja oppimisitsetunnon vahvistamiseen. Erityisopettaja ei opeta lukiossa oppiaineita. Opiskelijan on mahdollista tehdä lukitesti, jonka perusteella erityisopettaja voi todeta lukivaikeuden. Lukitestauksesta tiedotetaan opiskelijoita ja huoltajia ensimmäisen lukuvuoden alussa. Erityisopettaja suunnittelee opiskelijan ja tarvittaessa huoltajan, aineenopettajien tai opiskeluhuollon työntekijöiden kanssa arkipäivän tukitoimia opiskeluun sekä ylioppilaskirjoituksiin. Erityisopettaja kirjoittaa tarvittavan lukilausunnon Ylioppilastutkintolautakunnalle.

Mitä lukion jälkeen?

Avo-ohjelma Ammatinvalintaohjelma ja tietoja lähes 300 ammatista ja koulutuksista.

www.opintopolku.fi Täällä teet hakusi kaikille koulutuksen tasoille, ja saat tietoa kaikilta koulutuksen tasoilta. Mitä on tarjolla? Miten haetaan?

www.toissa.fi Korkeakouluista valmistuneet kertovat työstään.

http://kunkoululoppuu.fi/video/ Ammattiesittelyvideoita.

http://www.maailmalle.net/ Tietoa ulkomailla opiskelusta ja työskentelystä.

Avainsanat

Lumon lukioOpiskeluhuolto